Lang niet bij de tandarts geweest? Wij zijn er voor je
Lang niet bij de tandarts geweest? Wij zijn er voor je
Heb je al een tijdje niet meer in de tandartsstoel gezeten? Wij begrijpen als geen ander dat het misschien lastig is om dan weer een afspraak te maken. Misschien voel je schaamte over de staat van je gebit of maak je je zorgen over wat de tandarts zal zeggen. “Maar neem de moedige stap”, zegt Hillie Teuben, preventieassistente en praktijkmanager van onze praktijk in Scheemda. “Je bent meer dan welkom. Onze deur staat altijd voor je open.”
Schaamte en zorgen
“We zien het best vaak, dat mensen lange tijd wegblijven”, knikt Hillie. “Vaak omdat ze het te druk hebben en het uitstellen.” Misschien herken je het wel: je tilt het over de vakantie heen, verschuift het tot na een grote deadline, besluit eerst de boel thuis op de rit te krijgen. “En ineens is het een jaar later.” Maar er zijn ook mensen die geen nieuwe afspraak durven te maken. Juist omdat het zo lang geleden is, durven ze geen nieuwe afspraak te maken. “Dat klinkt tegenstrijdig”, vertelt Hillie. “Je zou immers zeggen: hoe langer geleden, hoe groter de noodzaak. Maar óók hoe groter de schaamte.”
“Wij oordelen nooit”
Of je nou vorige week nog op de stoep stond of al jaren niet bent geweest, het maakt volgens Hillie niet uit. “Wij zijn er voor iedereen die ons nodig heeft. Wie je ook bent, wat je ook doet en hoe je gebit er ook uitziet. We oordelen nooit.” Het doel van PUUR Mondzorg is om cliënten te helpen en te begeleiden naar een gezonde glimlach. “Dat is ons vak, daar zijn we voor.”
Maar het kan zijn dat je twijfelt aan de gezondheid van je gebit als je al lang geen controle hebt gehad. Misschien heb je bruine vlekjes op je tanden of is je tandvlees wat gevoelig. De schaamte, de angst en de drempels worden dan alleen maar groter. “Terwijl het meestal best meevalt allemaal”, vertelt Hillie. “Soms is het na een korte schoonmaak alweer opgelost.” Vaak zijn de gedachten aan een behandeling veel heftiger dan de behandeling zelf. “Ik krijg regelmatig opmerkingen als ‘Ik dacht dat mijn gebit er veel slechter aan toe was’ of ‘Dat deed veel minder pijn dan verwacht’. Soms worden dingen veel groter in je hoofd. Hoe eerder je langskomt, hoe beter we je kunnen helpen.”
– tekst gaat verder onder de afbeelding-
“We luisteren echt naar je wensen”
Heb je eenmaal een afspraak gemaakt, geef dan in de stoel ook gerust aan dat je het spannend vind of dat je last hebt van schaamte. “Dan kunnen we samen de behandeling doornemen”, zegt Hillie. “Misschien vind je het bijvoorbeeld fijner dat we tandsteen met de hand weghalen in plaats van met een apparaat. Dan kan dat. We luisteren echt naar je wensen en vertellen ook altijd uitgebreid wat je te wachten staat.” En ben je klaar? Laten we dan meteen bij de balie een nieuwe afspraak plannen. Hoef je dat de volgende keer zelf niet meer te doen!
Wil je een afspraak maken? We kijken ernaar uit om je te verwelkomen in onze praktijk en je te helpen met een gezond gebit. We zijn er voor jou.