Navigeer hier terug naar Tandarts

Puur Linda: “Ik neem echt de tijd om een band op te bouwen”

Al tijdens haar studie liep Linda Gnodde-Zwier stage bij PUUR Mondzorg in Delfzijl. Een gouden match, zo bleek wel. Want inmiddels zijn we al meer dan vier jaar verder. “We hebben zo’n goed team en werken echt fijn samen. Dat geldt niet alleen voor Delfzijl, maar voor heel PUUR Mondzorg”, vertelt Linda. “Ik zit hier echt op mijn plek.” Benieuwd waarom Linda zo van haar werk hou

dt en wat ze voor jou kan betekenen? Lees snel verder!

Waar het allemaal begon

“Ik ga nooit de zorg in”, riep ze als kind. Haar moeder hielp mensen uit bed, kleedde ze aan, begeleidde hen tijdens het eten. “Hartstikke belangrijk, natuurlijk”, knikt Linda. “Alleen zag ik dat zelf echt niet zitten. Maar tja, wat dan wel? “In de derde klas van het vwo had ik een
beugel. Tijdens een controle zei mijn tandarts: ‘Waarom ga je niet doen wat ik doe?’ Hij zette me op het spoor van tandheelkunde. En hoe meer ik erover nadacht, hoe enthousiaster ik werd.”

Uiteindelijk viel de keuze op mondzorgkunde. “Eigenlijk paste dat ook veel beter bij me”, vertelt Linda. “Een tandarts houdt zich grotendeels bezig met het oplossen van problemen, terwijl een mondhygiënist zich meer richt op het voorkomen van problemen. Dat vraagt meer tijd, meer ruimte. Voor een reiniging neem ik bijvoorbeeld minstens een half uur de tijd. En juist die ruimte vind ik zo fijn.”

“Het voelt als één familie”

Tijdens haar studie liep ze stage in de praktijk van Delfzijl. “En eigenlijk ben ik daar al die tijd blijven plakken”, lacht Linda. Later kwam daar ook Bellingwolde bij, waar Linda als eerste mondhygiënist aan de slag ging. Daarnaast begeleidt ze studenten Mondzorgkunde aan de
Hanzehogeschool bij hun praktijklessen. “Toch heb ik nooit het gevoel dat ik drie verschillende werkgevers hebt. Bellingwolde en Delfzijl vallen beide onder PUUR Mondzorg. En PUUR voelt ook echt als één familie.”

Toen Linda bij PUUR Mondzorg begon waren er zeven praktijken. Inmiddels is dat aantal verdubbeld. En PUUR Mondzorg blijft groeien. “Maar hoe groot we ook worden, de sfeer blijft heel persoonlijk”, vertelt Linda. “De lijntjes tussen de praktijken zijn kort. En als ik even wil sparren met een collega van een andere praktijk, dan kan dat heel makkelijk.” Daarnaast wordt de stem van cliënten steeds belangrijker. “We zijn echt zorgverleners. En samen met cliënten kiezen we het behandelprogramma dat bij hen past”, legt Linda uit.

Samenwerking is de sleutel

Juist daarom vindt Linda het zo belangrijk dat ze haar cliënten kent. “Ik neem echt de tijd om een band op te bouwen. Ik vraag altijd even hoe het gaat, wat je voelt, of je ergens pijn hebt. En ik leg ook altijd uit waarom een behandeling nodig is of waarom ik een bepaald advies doe.” Volgens Linda is een behandeling écht succesvol als mondhygiënist en cliënt het samen doen. Die samenwerking is de sleutel.

De samenwerking met cliënten, maar net zo goed met haar collega’s. “Onze praktijk is heel actief met uitjes. Ieder half jaar doen we wel wat leuks. En dan hebben we natuurlijk ook nog het memorabele PUUR zomerfeest”, vertelt Linda. “We zijn eigenlijk best wel close met elkaar. Een van mijn collega’s is ook fitnessinstructeur. Toen tijdens corona alle sportscholen dicht waren, toverden we de praktijk na sluitingstijd om in een klein fitnessparcoursje. Rennen door de gang, boksbal in de wachtkamer, buikspieroefeningen op de vloer. Te gek, toch?”

Wil je onderdeel worden van onze PUUR-familie? Stuur nu een (open) sollicitatie. We
ontmoeten je graag!

Gepubliceerd op:19-07-2023